• Meest ervaren leefstijlopleider van NL
  • Wetenschap is de basis
  • Accreditatie en certificering

Na jaren in het basisonderwijs stapte Lennart Marinissen over naar een leven als zzp’er. Inmiddels combineert hij het beste van 2 werelden: bijna fulltime docent Nederlands op een vmbo en leefstijlcoach op woensdag. Wat levert hem dat op? En hoe combineert hij beide rollen?

Een docent die óók leefstijlcoach is. 

“Als leraar in het basisonderwijs gaf ik ook trainingen aan kinderen en workshops voor collega’s over stress en werkplezier. In de klas was ik natuurlijk bezig met kennisoverdracht, maar ook daar richtte ik me vooral op het gedrag van kinderen. Dat ‘zachte stuk’ lag me goed. Ik wilde daar beter in worden en ben daarom de opleiding tot leefstijlcoach bij de Academie Coaching en Leefstijl gaan doen.

Ik wist toen nog niet precies wat ik ermee wilde, dat is pas gaandeweg duidelijk geworden. Maar wat ik bij de ACL leerde over coaching en leefstijl gebruik ik nog steeds elke dag, ook in het onderwijs. Sinds kort werk ik als docent Nederlands op een vmbo-school. Ook hier merk ik: het belangrijkste is opvoeden en bijsturen van gedrag. Voor mij gaat lesgeven, net als coachen, erom dat je iemand een stukje verder helpt. Op een manier die bij die persoon past.”

Energie door coachen op gedragsverandering

“In het basisonderwijs liep ik vast. Het curriculum was strak en ik voelde weinig ruimte om echt te kijken naar wat kinderen nodig hadden. Ik merkte dat ik juist energie kreeg van het coachen op gedragsverandering. Toen de opleiding stopte, was dat voor mij het moment om de stap te zetten: ik ging uit het onderwijs en besloot het als zelfstandige te proberen. Uiteindelijk heb ik dat 2 jaar gedaan en ik heb die periode breed ingevuld.

Ik bleef weerbaarheidstrainingen en lezingen voor docenten geven. Om vlieguren als coach te maken draaide ik een COOL-groep, ook al twijfelde ik of dat wel bij me zou passen. Daarnaast had ik privécliënten die via een bevriende fysiotherapeut bij me kwamen: mensen met overgewicht, soms ook met diabetes die van hun medicijnen af wilden, en mensen met stressklachten.

Die variatie gaf me energie, maar het was tegelijk chaotisch. Ik mag dan vrijheid nodig hebben om mijn eigen manier van werken vorm te geven – té veel vrijheid geeft me juist onrust. Vandaar dat ik nu kies voor een baan van 4 dagen per week. De woensdag hou ik vrij voor coaching en trainingen, want dat wil ik niet missen.”

Twijfel over de GLI

“Omdat ik wist dat het programma qua thema’s en opbouw best vastligt, twijfelde ik. Er is natuurlijk ruimte om er ook je eigen invulling aan te geven, maar ik merkte dat ik al snel met de tijd in de knel kwam als ik extra aandacht wilde besteden aan onderwerpen die mij belangrijk leken. Ik ben blij dat ik het toch heb gedaan, want het heeft me geleerd hoeveel impact je kan maken als leefstijlcoach.”

Stap voor stap met leefstijl aan de slag

“Eén van de deelnemers die me dat duidelijk liet zien, was een jonge vrouw van eenentwintig. Ze was de jongste en met 123 kilo ook de zwaarste in de COOL-groep. Ze wilde van alles veranderen, maar bleef steeds steken in oude patronen. We hebben de focus van de weegschaal afgehaald en zijn stap voor stap met haar leefstijl aan de slag gegaan. Ik heb daar ontzettend veel uren in gestoken, die ik lang niet allemaal kon declareren, maar ik heb er zelf ook heel veel van geleerd.

Mensen willen het liefst binnen drie maanden twintig kilo kwijt, maar zo werkt het niet. Wat wél werkt: doelen weer heel klein maken, halen, vieren, en dan gaan we door. Zo ging het met die jonge vrouw ook.

Ze belde me vaak als ze niet verder kwam, bijvoorbeeld omdat ze ’s nachts wakker lag en ging Netflixen. Dan legde ik uit dat ze daarmee juist haar stresssysteem aanzette. Met een meditatie-app lukte het haar beter te slapen.

Uiteindelijk kreeg ze een maagverkleining. Niet mijn advies, maar ik steunde haar er wel in. In COOL gebruiken we een plaatje van een ladder: kleine treden, grote vooruitgang. Datzelfde plaatje kwam ze ook weer tegen in de begeleiding rondom haar maagverkleining. Ze kreeg steeds meer vertrouwen dat ze het zelf kon, die kleine stappen zetten. Dat maakte ons allebei trots.”

Persoonlijke ontwikkeling door de opleiding

“Ik heb zelf tijdens de opleiding geleerd dat ik diep in mijn hart een redder ben. Als iemand met een probleem bij me kwam, zei ik vroeger altijd: misschien moet je dit doen, misschien dat. Tijdens de opleiding leerde ik dat het veel beter werkt om vragen te stellen. Dan komt de ander zelf met een antwoord dat ook echt bij hem of haar past.

Dat gebruik ik nog steeds, ook op school. Ik had vorig jaar een leerling die bijna altijd te laat kwam – halverwege het jaar had hij al veertig meldingen. Vroeger had ik gezegd: je moet gewoon op tijd komen. Nu vroeg ik: wat heb jij nodig om dit te veranderen? Zijn antwoord was verrassend simpel. Hij wilde dat ik hem één keer per week een appje zou sturen en koppelde er zelf een beloning aan. Als hij het volhield, zou ik hem trakteren op zijn verjaardag. En zo ging het precies.

Voor hem was het een enorme omslag om te ervaren dat hij het wél kan. En voor mij bevestigde het dat coachen werkt – of het nu in een leefstijltraject is of in de klas.”

Coachen werkt, ook in het onderwijs

“Toen ik net begon als leraar was ik ‘slaafs’ bezig met het curriculum: alle doelen precies afwerken zoals ze in de boeken stonden. Inmiddels durf ik veel meer te kijken naar wat een leerling nodig heeft.

Voor de één werkt bewegend leren beter – op de basisschool legde ik soms keersommen buiten op het schoolplein uit. Voor een ander helpt een spelletje of juist een leesboek. Ik wijk nu makkelijker af van de gebaande paden. Dat maakt lesgeven niet alleen leuker, maar ook waardevoller: leerlingen voelen zich gezien.”

Over de opleiding tot leefstijlcoach

“Ik vond de stof inhoudelijk supergoed en de sfeer bijzonder prettig. Wat ik heel fijn vond, was hoe persoonlijk de begeleiding was. Ik had 3 pogingen nodig om de eindtoets te halen. Ik wist het allemaal wel, maar ik kreeg het niet goed op papier. Mijn mentor Elly begeleidde me steeds tussendoor. En ook 2 docenten, Yneke en Joost, namen contact met me op om te kijken of ze iets voor me konden betekenen en om me een hart onder de riem te steken.

Dat hadden ze helemaal niet hoeven doen, maar ik heb het zó ontzettend gewaardeerd. Juist dat persoonlijke maakte de opleiding bijzonder. Ik voelde me echt gedragen en gezien. En dat is precies wat ik zelf ook probeer te doen: aansluiten bij wat iemand nodig heeft.”

Meer rust

“Ik heb nu meer rust gevonden. Als zzp’er was ik eigenlijk nooit vrij, mijn hoofd stond altijd aan. Nu ik weer in loondienst werk, weet ik waar mijn kaders liggen en daarbinnen – en op woensdag- zoek ik de vrijheid die ik nodig heb.

Wat me ook helpt is meditatie. Vroeger had ik er een pesthekel aan – ik kreeg al jeuk van het woord. Tijdens de opleiding maakte ik kennis met de gratis VGZ-mindfulnessapp. Ik probeerde een bodyscan van twintig minuten, maar na drie minuten dacht ik: wat doe ik hier? Toch bleef ik nieuwsgierig, omdat ik er op de opleiding zoveel goeds over hoorde. Toen heb ik Headspace ontdekt, dat werkte wel voor mij. Nu gebruik ik Meditation Moments. Een paar keer per week ga ik even zitten, en ik merk dat het me helpt om mijn hoofd uit te zetten. Ik heb veel omzwervingen gemaakt, maar ik heb nu rust in mijn hoofd en rust in mijn lijf.”

Interview Susanne de Joode

 

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws en updates ontvangen?

Meld je direct aan

Aanmelden

Meld je aan voor een gratis online introductieles of voor een demo van de E-learning.

Meld je direct aan

Meer Nieuws