Leefstijlcoach worden
Stel, je patiënten of cliënten willen gezonder leven, iets afvallen of grip krijgen op diabetes of een andere aandoening. Advies geven werkt nauwelijks. Hoe fijn zou het zijn als je ze beter kunt motiveren? Dat je ze zelf verantwoordelijk kunt maken voor hun leefstijl en met kleine stappen ze succes kunt laten ervaren?
Een leefstijlcoach is een vrij nieuwe beroepsgroep. Leefstijlcoaches die zich kunnen registreren in een kwaliteitsregister van de BLCN, hebben een minimaal een HBO-opleiding gevolgd. Vanuit de basisverzekering is er sinds 2019 een vergoeding voor deze leefstijlcoaches bij het uitvoeren van de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Het doel van de leefstijlcoaching is het begeleiden naar een duurzame gedragsverandering en een betere kwaliteit van leven.
De Academie voor Leefstijl en Gezondheid leidt je graag op: wij bieden sinds 2011 de eerste geaccrediteerde post hbo-opleiding tot leefstijlcoach. Het is een gedegen en pittige opleiding. We raden je dan ook aan om bijvoorbeeld een introductieles te volgen om zeker te weten dat je op je plek bent in onze opleiding en of het vak leefstijlcoach bij je past.
Een gedegen, wetenschappelijk onderbouwde kennis van alle leefstijlfactoren, daar zijn we sterk in. Je leert bij ons alles wat je moet weten over voeding, beweging, bioritme, slaap en bijvoorbeeld ontspanning. Maar kennis alleen is niet voldoende. Als leefstijlcoach geef je namelijk geen adviezen, maar voer je ‘een ander gesprek’. Daarom leggen wij, in theorie en praktijk, de nadruk op coachingsvaardigheden. Zo leer jij hoe je individuen en groepen effectief kunt coachen op de gehele leefstijl.
Want of je na de opleiding de GLI wilt gaan uitvoeren of een eigen praktijk wilt starten met bijvoorbeeld leefstijlcoaching van vrouwen, wij gaan samen met jouw aan de slag om dat mogelijk te maken. We vinden het heel belangrijk dat jij gaat doen met de opleiding waar je energie van krijgt. Want die energie maakt je een goede leefstijlcoach.
De academie voor leefstijl en gezondheid heeft de visie dat voor het motiveren tot een gezonde gedragsverandering er vier belangrijke aspecten zijn:
- kennis over een gezonde leefstijl
kennis over gedragsverandering - kennis over de interventies die werken, hoe je ze inzet en wanneer
- de vaardigheden om die kennis te gebruiken
- en om te zetten naar gedragsverandering op individueel niveau en op groepsniveau
We bieden de kennis en huiswerkopdrachten aan in een E-learning met 16 overzichtelijke lessen.
In de lessen komt met name punt 4, de vaardigheden aan de orde. We gaan de kennis van punt 1 t/m 3 in de praktijk brengen. In de lessen leer je de vaardigheden om in vele verschillende situaties je kennis toe te passen.
- Effectieve coachingstechnieken toepassen in een gesprek waarin je naast de deelnemer staat
- Het toepassen van een brede basis aan kennis over gezonde voeding
- Mensen enthousiast maken over bewegen op individueel niveau
- Coaching bij weerstand en terugval
- Het toepassen van kennis over de verschillende leefstijlgerelateerde aandoeningen
- Wat de stappen zijn naar duurzame gedragsverandering
- Welke interventies effectief zijn
- Het nut van goed slapen, zingeving, ontspanning en plezier
- Jezelf persoonlijk coachen en jezelf persoonlijk ontwikkelen
- Je eigen businessplan maken.
Al onze docenten hebben ruime ervaring in het werkveld. Je doet dus veel praktische kennis op. Om direct na je examen als leefstijlcoach aan de slag te gaan, werk je al tijdens de opleiding aan je eigen businessplan of product. Na je opleiding kun je bij ons terecht voor trainingen en themamiddagen over bewezen interventies en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van leefstijl en gezondheid. Zo blijf je je ontwikkelen.
Modules
Coaching voeding, beweging, slaap en stressmanagement. Dat zijn de belangrijkste onderdelen van de post-hbo-opleiding tot leefstijlcoach van de Academie voor Leefstijl en Gezondheid. Je leert mensen gericht coachen om tot een duurzame gedragsverandering te komen. De opleiding is zoveel mogelijk evidence based en bedoeld voor professionals in de zorg of de sport met minimaal een hbo-opleiding. Zo is de opleiding ideaal voor bijvoorbeeld diëtisten, sportdocenten, fysiotherapeuten, hbo-v’ers en praktijkondersteuners. Maar ook andere hbo’ers en wo’ers komen in aanmerking, zoals HR-managers, docenten en maatschappelijk werkers.
3 modules, 16 groepsbijeenkomsten
De opleiding bestaat uit 16 groepsbijeenkomsten in 3 modules die ieder worden afgerond met een examen. Daarnaast maak je individuele opdrachten en werk je (online) samen met een studiemaat. Ook is het de bedoeling dat je gedurende de studie zelf een cliënt en een groep gaat begeleiden. Coachingsvaardigheden zijn een cruciaal onderdeel van de opleiding. Alle lessen zijn hier omheen gebouwd. Iedere les kun je individueel of in de groep je vaardigheden oefenen en toepassen. De drie modules hebben als thema ‘Coach jezelf’, ‘Coach de ander’ en ‘Coach de groep’. Deze thema’s gaan niet alleen over het coachen zelf maar de beweeg- en voedingsonderwerpen sluiten hier praktisch bij aan.
In module 3 werk je daarnaast aan je toekomstplan. In je toekomstplan werk je aan een persoonlijk thema zoals het opzetten van een eigen bedrijf, het uitwerken van een eigen visie, website, product of het inzichtelijk maken van je netwerk binnen je gemeente. Met deze opdracht zorg je ervoor dat je met zelfvertrouwen direct aan de slag kunt na het behalen van je certificaat.
Lesdag 1 Kennismaken met elkaar, de docenten en de opleiding (opbouw en programma)
Na de kennismaking starten we meteen met een intro over coachen en onze aanpak. Hierna ga je zelf aan de slag met allerlei coachingsvaardigheden. Je zelfreflectie en de feedback die je hierop krijgt, vormen de eerste input op je leercontract. Dit geldt ook voor de andere onderdelen van bewegen en voeding op deze dag. Het leercontract is een rode draad tijdens de opleiding en daagt je uit om goed te formuleren ‘wat je komt halen’ tijdens de opleiding.
Na de intro over voeding verzamel je allerlei parameters over jezelf, zoals je middelomtrek, BMI en BRAVO-thema’s. Het beweeggedeelte gaat over richtlijnen voor bewegen en allerlei trainingsprincipes. Je doet de UKK wandeltest om je hartslag (conditie) te meten. Tijdens de opleiding werk je met een studiemaatje; dit maatje kies je tijdens deze eerste dag.
Lesdag 2 Wat voor eter ben jij?
Je coacht een collega-student op wat voor soort eter hij of zij is en je ontvangt je eerste feedback op jouw manier van coachen. Verder ga je aan de slag met het werken met eetdagboeken en het berekenen van energiebehoefte en -procenten. Bij het onderdeel bewegen krijg je een intro over de ASCM (standaarden), de aerobe capaciteit en energiebronnen. Ook leer je hoe verzuring werkt. Je leercontract is al in conceptfase. Waarschijnlijk roept het vragen op over jezelf als coach. Hierop coacht je collega-student je.
Lesdag 3 De eerste veranderingen bij jezelf
Je werkt nu met je leercontract. Wat zijn de eerste veranderingen die je opmerkt? Je hebt ook het eet- en beweegdagboek van je maatje bestudeerd. Wat valt je daarin op? Wat zijn de juiste vragen voor je coachee en wat zijn de valkuilen voor de leefstijlcoach?
Ook leer je meer over vetten, eiwitten, mineralen, vitamines etc. Wat moet je met al die kennis? Wat hoor je te weten als leefstijlcoach? Ondertussen ben je met je eigen training begonnen. Wat zijn je ervaringen? Je maakt een trainingsplan aan de hand van een casus. We werken in de opleiding veel met feedback. Het op een goede manier geven van feedback is een belangrijke coachingsvaardigheid. Ondertussen heb je de Kolb-test gedaan en feedback gekregen over jouw favoriete leerstijl en krijg je suggesties hoe je deze kunt gebruiken t.b.v. je professionele ontwikkeling.
Lesdag 4 Testen
Een leefstijlcoach kan ook fysieke testen afnemen. Hier besteden we een halve dag aan. Wat voor testen zijn er en hoe werken ze? Wat zijn de eenvoudige testen die de coachees zelf kunnen toepassen? Natuurlijk komt ook het werken met een hartslagmeter aan bod. Je hebt zelf met een hartslagmeter een intervaltraining uitgevoerd. Met coachen ga je aan de slag met de vraag achter de vraag. Wat is er nu werkelijk aan de hand? Welk gedrag wil de coachee liever niet onder ogen zien? Je krijgt vandaag de opdracht om met je maatje een voedings- en beweegplan te maken aan de hand van een casus.
Lesdag 5 Weerstand
Je bent samen met je maatje aan de slag gegaan met het voedings- en beweegplan. Welke lastige zaken kom je tegen? Er is een aantal berekeningen die je moet kunnen maken als leefstijlcoach. Het berekenen van de VO2max is er één van. Verder ga je aan de slag met omgaan met weerstand. Hoe kun je dat oppakken als leefstijlcoach? We gaan het oefenen. Hierna besteden we aandacht aan Fartlek-training als complete, goedkope en leuke manier van bewegen.
Lesdag 6 De mindfulle coach
Vandaag krijg je het examen voor module 1. Het is de bedoeling dat je er thuis aan werkt en binnen 3 weken inlevert. Je maakt een beweeg-, voedings- en coachplan voor een casus. Daarnaast schrijf je een reflectieverslag over je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit examen mag je maximaal twee keer herkansen. In de les komt ons cardiovasculairsysteem en de invloed van trainen aan bod en is er aandacht voor mindfulness. Je maakt kennis met de verschillende technieken en onderzoekt wat mindfulness jou als coach kan brengen.
In de tweede module richt je je op het coachen van een ander. De theorie is daarop afgestemd, maar we verwachten ook dat je zelf een coachingstraject ter hand neemt met één of meerdere cliënten, en daarvan verslag doet.
De lesdagen liggen in module 2 niet volledig vast ivm gastdocenten.
Lesdag 7 Jouw coachee en de intake
Je gaat aan de slag met je coachee. Hoe vind je een coachee? Hoe houd je een intake? Naast de theorie gaan we dit ook oefenen. Verder oefenen we een aantal lastige beginsituaties waar je mee te maken kunt krijgen. Vanuit de beweeg- en de verslavingshoek wordt veel gewerkt met de cirkel van Prochaska en Di Clemente. In welke fase van de verandering (motivatie) zit jouw coachee? Gezonde voeding: wat is een gezonde warme maaltijd? Hoe steekt die in elkaar en hoe kun je een maaltijd gemakkelijk gezonder maken? Naast het praktisch oefenen van coachen tijdens de lesdagen verzorg je in tweetallen een warming-up voor de groep. Belangrijk is dat die warming-up past bij het thema van die lesdag.
Lesdag 8 Het werken met kernkwaliteiten en verslaving
Wat heeft het werken met kernkwaliteiten jou en je coachee te bieden? Hoe gebruik je dit model praktisch in je coaching? Hoe maak je de uitdaging samen met je coachee SMART? Wanneer je onderweg bent met je coachee, kom je bepaalde patronen tegen. Deze ontdekken en zien zijn de eerste stappen op weg naar ontwikkeling. Professor Arie Dijkstra geeft een inleiding over verslaving, verslavingsgedrag en over het coachen van gedragsverandering. Gedragsverandering en ontwikkeling gaat nooit in een stijgende lijn. Hoe verlopen ze en hoe ga je om met terugval of weerstand?
Lesdag 9 Onregelmatige diensten
Steeds minder mensen werken van 9 tot 5. Wat betekent dit voor hun leefstijl? Wat zijn de neigingen als je nachtdiensten draait? Wat betekent het wisselen van roosters voor het sociale leven en voor bewegen en voeding? Ook slaap- en slaapstress worden in deze les behandeld.
Lesdag 10 Stress
Wat doet stress met het lichaam en de geest? Wat doet het met het de coachee die in een coachingstraject zit? Wat kan sport, mindfulness en voeding hier bieden?
Hoe kun je als coach adequaat omgaan met je eigen spanningen en stress?
Je ontdekt tips voor stressmanagement. Er is extra aandacht voor de doelgroep ‘lage SES’, eetgewoonten en leefstijl, de krappe beurs en goedkope recepten.
Lesdag 11 Psychodiagnostiek
In de praktijk van de leefstijlcoach komen mogelijk ook coachees met een depressie of angst- en eetstoornissen. Waaraan kun je als leefstijlcoach merken dat er meer aan de hand is? Hoe ga je hier mee om en wanneer en hoe verwijs je door? Deze coachees gebruiken vaak medicatie. De bijwerkingen van de medicijnen kunnen een grote invloed op hun leven en gedrag hebben. Hoe beïnvloedt dat je coachingstraject? In deze les komt ook de oefentoets voor het afsluiten van module 2 aan bod.
Lesdag 12 Toets met acteur
Een coachingsgesprek met een acteur is je afsluiting van module 2. In 10 minuten kun je laten zien over welke coachingscompetenties je beschikt. Je krijgt te maken met een echte casus. Dit examen kent maximaal twee herkansingsmogelijkheden.
Je leert niet alleen groepen te coachen, maar ook hoe je zelf een inspirerende en complete workshop samenstelt. Daarnaast ga je werken aan je toekomstplan zoals bijvoorbeeld het opzetten van je eigen bedrijf als leefstijlcoach.
Lesdag 13 Keuzes maken en de leertheorie van Kolb
Wat is je eerste idee voor de eindopdracht? Waar wil jij jezelf verder in ontwikkelen en wat is voor jou als toekomstig leefstijlcoach een uitdaging? In een kleine kring met je mentor deel je je idee en geef je aan waarop je feedback wilt. Kiezen is in coaching vaak een thema en dat geldt ook voor het kiezen van je uiteindelijke thema. M.b.v. de checklist voor jouw keuze proberen we je hierbij te ondersteunen. Verder aandacht voor de leertheorie van Kolb en de toepassingsmogelijkheden voor workshops en trajecten. In deze les ga je elkaar ook coachen op je persoonlijke implementatie-intentie.
Lesdag 14 Werken met een groep
Je bent nu al bezig met je eindopdracht. Je laat de groep en ons zien wat je thema is en er is tijd voor consult op je opzet en eerste uitwerking. De studenten en docenten denken met je mee. Wat zijn de voordelen van het werken met een groep? Zijn er ook nadelen? Welke thema’s lenen zich goed voor een groepsaanpak? Je doet ook ervaring op met allerlei interactieve en inspirerende werkvormen die je goed kan gebruiken. Zelf heb je ook een groepje begeleid. Met behulp van de theorie op teamontwikkeling gaan we reflecteren op jouw ervaringen. Deze dag sluiten we af met een uurtje bootcamp.
Lesdag 15 De workshop
Hoe hou je een intake met de opdrachtgever en eventueel de deelnemers? Wat zijn de ingrediënten voor een goede offerte? Hoe maak je een goede workshop? Wat zijn goede didactische modellen en de juiste werkvormen? In een circuittraining laat je zien hoe jij voor een groep staat.
Lesdag 16 De workshop II
In deze laatste les gaan we verder met het perfectioneren van de door jou ontwikkelde en uitgevoerde workshop. Verder gaan we uiteraard in op de laatste vragen voor het examen.
Lesdag 17 Examen
10:00 – 12:00 uur theorie-examen. ’s Middags volgen de presentaties van de eindopdracht. Het theorie-examen kan niet onbeperkt herkanst worden. Bij een onvoldoende voor de eindpresentatie volgt een gesprek en eventueel een extra opdracht.
Competenties
Competenties van een leefstijlcoach
Wanneer je de opleiding tot leefstijlcoach hebt afgerond, dan heb je naast kennis van alle aspecten van de hele leefstijl ook de vaardigheden om in een gesprek een ander (coachee) te motiveren tot gezonder gedrag. Dat betekent dat je je kennis om kunt zetten in praktische vaardigheden die je in kunt zetten als dat nodig is.
Denk aan een gereedschapskist waarin je een hele verzameling tools hebt om op het juiste moment in te zetten. Soms heb je een hamer nodig, soms een schroefmachine. Maar behalve inzicht in het juiste moment inzetten van die tools heb je ook de vaardigheid om die hamer of schroefmachine goed te gebruiken.
- Je hebt kennis van bijvoorbeeld voeding, beweging, slaap, stress, bioritme, leefstijlgerelateerde aandoeningen en gedragsverandering;
- Je hebt de vaardigheid om een coachee te begeleiden en motiveren naar een duurzame gedragsverandering. Je kent diverse gedragsveranderingstechnieken en interventietechnieken en weet ze op het juiste moment in te zetten.
- Je kunt individueel coachen maar hebt ook de kennis en vaardigheid om groepen te coachen. Je kunt workshops ontwikkelen en het proces begeleiden in een groep.
Centraal binnen de leefstijlcoaching staat het vergroten van bewustwording, kennis, vaardigheden en inzicht bij je coachees. Je coacht de coachee naar meer eigen regie door de ander successen te laten ervaren.
- Je kan goede en langdurige relaties ontwikkelen
- Je kan in een gesprek de vraag achter de vraag achterhalen
- Je kan een intakegesprek houden en om van daaruit een doel te stellen en vervolgafspraken
- Je kan met SMART-doelen werken en omgaan met onrealistische doelen of verwachtingen
- Je gebruikt het GROW model voor de structuur van het gesprek
- Je weet hoe je evalueert met je coachee en/of de groep
- Je houdt tijdens het coachen voor ogen dat het belangrijkste is dat de coachee in zichzelf gelooft, zijn eigen keuzes maakt en dat hij daarin succesvol is
- Je past communicatievaardigheden toe als: actief en empathisch luisteren, observeren, open vragen stellen, doorvragen, confronteren, samenvatten en spiegelen
- Je kan samen met de coachee zogenaamde ‘verleidings-cues’ opsporen en neutraliseren en zelfcontrolestrategieën ontwikkelen
- Je kan motiveren, stimuleren, verleiden en uitdagen
- Je durft het openlijk oneens te zijn met iemand
- Je kan in het gesprek trechteren van complex naar eenvoudig
- Je herkent weerstand en emoties en kan deze adequaat hanteren en transformeren
- Je kunt pijnlijke zaken benoemen en begrijpen
- Je spoort samen met coachee belemmerende overtuigingen op
- Je kunt verschillende probleemoplossende strategieën hanteren door het vergroten van de vaardigheden om met moeilijke situaties om te gaan
- Je kunt de kern van mindfulness uitleggen en eenvoudige technieken uitvoeren samen met de coachee, zoals een ademhalingsoefening
- Je kunt verschillende dramawerkvormen toepassen bij individuele vragen
- Je kunt interactieve leefstijlworkshops en groepsprogramma’s ontwerpen en geven
- Je kunt de groep begeleiden en daarnaast interveniëren op inhoud- en procesniveau.
- Je weet wanneer je moet doorverwijzen en je kunt dit bespreekbaar maken wanneer doorverwijzing van de deelnemer naar een zorgverlener aan de orde is
- Je herkent weerstand bij zichzelf, onmacht, projectie, emotie, twijfel etc. en je kunt jezelf dan herpakken.
- Je kunt jezelf succesvol coachen.
- Je kent de fysiologie van het spijsverteringskanaal en de invloed van leefstijl op de werking ervan
- Je kent de fysiologie van afvallen en aankomen en je weet hoe de verschillende leefstijlaspecten invloed hebben op gewichtsreductie en -toename.
- Je kent de pathofysiologie van leefstijlgerelateerde ziekten zoals diabetes, COPD, hart- en vaatziekten en kanker
- Je kent de effecten van leefstijlgerelateerde ziekten op de leefstijl en vice versa
- Je hebt kennis van de ruststofwisseling en weet in te schatten hoe het activiteitenpatroon invloed heeft op de energiestofwisseling
- Je hebt kennis van verschillende eetpatronen, richtlijnen en aanbevelingen
- Je hebt kennis van voedingsleer en warenkennis.
- Je kan tools inzetten, zoals het eetdagboek, om coachees zich bewust te laten worden van eigen gedrag en emoties
- Je kan externe en emotionele triggers herkennen in eetgedrag
- Je kunt het eetdagboek inzetten als bewustwordingstool en het bespreken
- Je kunt samen met je coachee komen tot relevante verbeterpunten in het eetpatroon en deze omzetten in acties
- Je herkent diverse voedingspatronen en je kunt de aandachtspunten daarvan benoemen
- Je herkent de invloed van de omgeving op eetgedrag
- Je kent de verschillende behoeftes per leeftijdsfase en activiteitenpatroon
- Je weet welke invloed voeding heeft bij leefstijlgerelateerde aandoeningen
- Je weet wat de uitdagingen zijn voor mensen met een klein budget en kunt samen kijken wat wel kan
- Je kent de rol van voeding op vruchtbaarheid, zwangerschap en na de bevalling voor moeder en kind
- Je kan door middel van de juiste vragen achterhalen of er sprake is van een verslaving. Weet, indien nodig, door te verwijzen
- Je kent verschillende bronnen van voedselinformatie en voedingsvoorlichting en kan de voor- en nadelen benoemen van deze bronnen
- Je kunt een eigen mening/visie vormen t.a.v. voedselinformatie en voedingsvoorlichting;
- Je kent diverse fittesten (conditie, lenigheid, kracht, lichaamsbouw) en je kunt ze interpreteren
- Je kan samen met de coachee de beweegdoelen en beweegredenen benoemen
- Je kunt afstemmen op de coachee door inzicht in de beweegidentiteit
- Je hebt inzicht in de belastbaarheid van de coachee en de consequenties
- Je kunt samen met je coachee beweegacties opstellen in lijn met de richtlijnen
- Je hebt kennis van beweging in relatie tot diverse doelgroepen: kinderen, pubers, werknemers, ouderen;
- Je hebt kennis over bewegen in relatie tot lichamelijke beperkingen, ziekten en aandoeningen
- Je weet hoe omgevingsfactoren die invloed hebben op beweeggedrag
- Je hebt kennis over culturele verschillen en de invloed hiervan op beweeggedrag
- Je kan groepen begeleiden in de vorm van een workshop gericht op gezond bewegen
- Je kan groepsvormen toepassen in verschillende settings (fitnesscentrum, buitensport etc.).
- Je weet hoe bioritme invloed heeft op de leefstijl
- Je weet hoe de lengte en kwaliteit van slaap invloed heeft op de andere leefstijlfactoren maar ook welke acties en tips slaapgedrag kunnen verbeteren
- Je weet hoe de verschillende leefstijlfactoren afhankelijk van elkaar zijn en op elkaar ingrijpen. Voorbeeld: een tekort aan slaap heeft fysiologische effecten maar beïnvloedt ook motivatie en stressniveau
- Je weet hoe stress de gezondheid beinvloedt en op welke manier eraan stress gewerkt kan worden door acties t.a.v. leefstijl die je samen met je coachee maakt
Data en tijden
Les- en examendata
Bekijk hieronder de planning tot leefstijlcoach:
Datum | ||
---|---|---|
Les 1 | 6 november 2023 | |
Les 2 | 4 december 2023 | |
Les 3 | 8 januari 2023 | |
Les 4 | 29 januari 2024 | |
Les 5 | 26 februari 2024 | |
Les 6 + verstrekking toets 1 | 18 maart 2024 | |
Les 7 | 15 april 2024 | |
Les 8 | 13 mei 2024 | |
Les 9 | 10 juni 2024 | |
Les 10 | 1 juli 2024 | |
Les 11 | 9 september 2024 | |
Les 12 toets 2 | 30 september 2024 | |
Hertoets 2 online | 14 oktober 2024 | |
Les 13 | 4 november 2024 | |
Les 14 | 2 december 2024 | |
Les 15 | 6 januari 2025 | |
Les 16 | 3 februari 2025 | |
Examen | 3 maart 2025 | |
Inzien theorie-examen van 10.00 tot 11.00u | 10 maart 2025 | |
Herexamen | 24 maart 2025 | |
Diploma-uitreiking | 11 april 2025 |
Datum | ||
---|---|---|
Les 1 | 4 oktober 2024 | |
Les 2 | 8 november 2024 | |
Les 3 | 29 november 2024 | |
Les 4 | 20 december 2024 | |
Les 5 | 17 januari 2025 | |
Les 6 + verstrekking toets 1 | 7 februari 2025 | |
Les 7 | 7 maart 2025 | |
Les 8 | 11 april 2025 | |
Les 9 | 16 mei 2025 | |
Les 10 | 6 juni 2025 | |
Les 11 | 4 juli 2025 | |
Les 12 | 5 september 2025 | |
Hertoets 2 | 19 september 2025 | |
Les 13 | 3 oktober 2025 | |
Les 14 | 31 oktober 2025 | |
Les 15 | 28 november 2025 | |
Les 16 | 19 december 2025 | |
Examen | 16 januari 2026 | |
Inzien theorie-examen van 10.00 tot 11.00u | 30 januari 2026 | |
Herexamen | 13 februari 2026 | |
Diploma-uitreiking | 6 maart 2026 |
Datum | ||
---|---|---|
Les 1 | 7 oktober 2024 | |
Les 2 | 11 november 2024 | |
Les 3 | 16 december 2024 | |
Les 4 | 13 januari 2025 | |
Les 5 | 10 februari 2025 | |
Les 6 + verstrekking toets 1 | 10 maart 2025 | |
Les 7 | 7 april 2025 | |
Les 8 | 12 mei 2025 | |
Les 9 | 2 juni 2025 | |
Les 10 | 30 juni 2025 | |
Les 11 | 1 september 2025 | |
Les 12 | 22 september 2025 | |
Hertoets 2 | 6 oktober 2025 | |
Les 13 | 3 november 2025 | |
Les 14 | 1 december 2025 | |
Les 15 | 5 januari 2026 | |
Les 16 | 2 februari 2026 | |
Examen | 2 maart 2026 | |
Inzien theorie-examen | 16 maart 2026 | |
Herexamen | 30 maart 2026 | |
Diploma-uitreiking | 10 april 2026 |
Datum | ||
---|---|---|
Les 1 | 11 februari 2025 | |
Les 2 | 11 maart 2025 | |
Les 3 | 8 april 2025 | |
Les 4 | 13 mei 2025 | |
Les 5 | 3 juni 2025 | |
Les 6 + verstrekking toets 1 | 1 juli 2025 | |
Les 7 | 2 september 2025 | |
Les 8 | 30 september 2025 | |
Les 9 | 28 oktober 2025 | |
Les 10 | 18 november 2025 | |
Les 11 | 16 december 2025 | |
Les 12 | 13 januari 2026 | |
Hertoets 2 | 27 januari 2026 | |
Les 13 | 10 februari 2026 | |
Les 14 | 10 maart 2026 | |
Les 15 | 7 april 2026 | |
Les 16 | 12 mei 2026 | |
Examen | 9 juni 2026 | |
Inzien theorie-examen | 23 juni 2026 | |
Herexamen | 30 juni 2026 | |
Diploma-uitreiking | 4 september 2026 |
Datum | ||
---|---|---|
Les 1 | 30 mei 2025 | |
Les 2 | 27 juni 2025 | |
Les 3 | 19 september 2025 | |
Les 4 | 10 oktober 2025 | |
Les 5 | 7 november 2025 | |
Les 6 + verstrekking toets 1 | 5 december 2025 | |
Les 7 | 9 januari 2026 | |
Les 8 | 6 februari 2026 | |
Les 9 | 6 maart 2026 | |
Les 10 | 27 maart 2026 | |
Les 11 | 17 april 2026 | |
Les 12 | 15 mei 2026 | |
Hertoets 2 | 29 mei 2026 | |
Les 13 | 5 juni 2026 | |
Les 14 | 3 juli 2026 | |
Les 15 | 4 september 2026 | |
Les 16 | 25 september 2026 | |
Examen | 30 oktober 2026 | |
Inzien therorie -examen (Ede) | 6 november 2026 | |
Herexamen | 20 november 2026 | |
Diploma-uitreiking | 27 november 2026 |
Datum | ||
---|---|---|
Les 1 | 26 mei 2025 | |
Les 2 | 23 juni 2025 | |
Les 3 | 8 september 2025 | |
Les 4 | 6 oktober 2025 | |
Les 5 | 10 november 2025 | |
Les 6 + verstrekking toets 1 | 8 december 2025 | |
Les 7 | 12 januari 2026 | |
Les 8 | 9 februari 2026 | |
Les 9 | 9 maart 2026 | |
Les 10 | 6 april 2026 | |
Les 11 | 11 mei 2026 | |
Les 12 | 1 juni 2026 | |
Hertoets 2 | 15 juni 2026 | |
Les 13 | 29 juni 2026 | |
Les 14 | 31 augustus 2026 | |
Les 15 | 28 september 2026 | |
Les 16 | 26 oktober 2026 | |
Examen | 23 november 2026 | |
Inzien theorie -examen (Ede) | 30 november 2026 | |
Herexamen | 14 december 2026 | |
Diploma-uitreiking | 8 januari 2027 |
Praktische informatie
96 punten bij Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals
12 punten voor praktijkondersteuners bij NVvPO
36 punten voor fysiotherapeuten bij kwaliteitshuis fysiotherapie
Studiebelasting leefstijlcoach opleiding
- 15 maanden
- 16 trainingsdagen
- 8 tot 10 uur per week zelfstudie (e-learning en literatuurstudie)
De totale studiebelasting bedraagt 500 uur:
- 96 uur klassikaal onderwijs
- ruim 400 uur zelfstudie.
De opleiding
- € 4.730,- (vrijgesteld van btw, eventueel te betalen in 10 termijnen van € 496)
Examenkosten
- Module 1: € 170,- (inclusief een eventuele herkansing)
- Module 2: € 170,- (inclusief een eventuele herkansing)
- Module 3: € 195,- (inclusief een eventuele herkansing)
Kosten benodigde literatuur
€ 145,- bij nieuwwaarde. (Uiteraard kun je de boeken ook tweedehands aanschaffen.)
Benodigde materialen
We gaan er vanuit dat je de beschikking hebt over een computer en internet. Daarnaast zijn sportschoenen en sportieve kleding geen gek idee :-). Een hartslagmeter, stopwatch, weegschaal of andere gadgets zijn aan te schaffen op eigen initiatief, maar niet noodzakelijk voor de opleiding.
Verplichte literatuur
De literatuurlijst bevat de boeken die voor de opleiding tot leefstijlcoach gebruikt worden.
- Hét Handboek voor de leefstijlcoach | Auteur: Karine Hoenderdos, Marjan Hulshof, Yneke Kootstra | KPLC | september 2020 |
- Gezond leven met mindfulness | Jon Kabat-Zinn | Altamira | juli 20014 | 9789401301534 |
- Succesvol coachen | Auteur: John Whitmore | Boom Uitgevers Amsterdam | 5e druk | maart 2018 | 9789024421206
- Fluitend door de chocoladefabriek | Auteurs: Marijn Stok & Denise De Ridder | Voedingscentrum | 2013 | Als pdf te downloaden
Leestips: aanbevolen literatuur
Interessante en inspirerende literatuur die aansluit bij het vak leefstijlcoach. De boeken zijn niet verplicht voor de opleiding.
- Andere Kost | Auteur: Jaap Seidell en Jutka Halberstadt | Atlas Contact | 2021 | bekijk webinar
- Slapen al een oermens | Auteur: Merijn van de Laar | Merijn van de Laar | 2021
- Diabetes type 2? Maak jezelf beter! | Auteurs: Karine Hoenderdos en Hanno Pijl | Fontaine Uitgevers BV | 2016
- Overgewicht? Maak jezelf beter | Auteurs: Karine Hoenderdos en Hanno Pijl | Fontaine Uitgevers BV | 2021 | Bekijk webinar
- Vet belangrijk | Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum |Ambo/Anthos | 2019
- Gezond naar honderdvijftien | Eric Claassen en Lisette de Jong | Prometheus | 2019
- Afvallen, opstaan en weer doorgaan | Auteur: Yneke Kootstra en Monique Landman | Prometheus | oktober 2016