Waarom is onze opleiding langer dan veel andere opleidingen? Om dit uit te leggen geef ik graag een voorbeeld: gebruik jij wel eens het ezelsbruggetje van het KoFSCHiP*? Dit weekend hoorde ik op de radio een taaldeskundige zeggen dat leerlingen het veel beter begrijpen als ze gevoeld hebben hoe het zit met de klinkers in het kofschip. Leg je vingers maar eens op je keel en vergelijk een ‘B’ met een ‘P’. De ‘B’ trilt en is stemhebbend terwijl de ‘P’ niets doet in je keelgebied. De klinkers in het kofschip voel je niet! En daarom zitten ze allemaal in het kofschip. Door die paar vingers tegen mijn keel te zetten voelde ik eindelijk wat ik al jaren toepaste. En nu snap ik het pas echt.
Voor ervaren zijn er geen ezelsbruggetjes
Een heel verhaal en ik hoop dat je ook even met je vingers tegen je keel hebt gezeten. Want ‘ervaren’ of ‘voelen’ gaat een dimensie verder. In onze (liefst fysieke) lessen willen we jou ook het liefste laten ‘voelen’. Om nog een voorbeeld te noemen, vrijwel iedereen weet het verschil tussen ‘open’ en ‘gesloten’ vragen als ze starten met onze opleiding. Toch blijkt iedereen het de eerste tijd heel lastig te vinden om open vragen te stellen. Tot ze ‘voelen’ en ervaren dat er veel mooiere antwoorden komen op open vragen. De ervaring is onderdeel van het leerproces van oefenen en fouten maken en haal je niet uit een boek. En je mag er de tijd voor nemen. Een van de redenen waarom onze opleiding langer is dan andere trainingen is onze focus op zelf ervaren als onderdeel van het leerproces. Voor ervaren zijn er namelijk geen ezelsbruggetjes…..
*Met dit ezelsbruggetje kun je bijvoorbeeld controleren dat hij veegde en hij haalde met -de juist zijn. De g van vegen en de l van halen ‘zitten immers niet in ’t kofschip’. Daarnaast zijn hij klopte en hij hakte met -te, want de p van kloppen en de k van hakken‘ zitten wel in ’t kofschip’. Het voltooid deelwoord wordt van de verleden tijd afgeleid, en heeft dus dezelfde d dan wel t: veegde leidt tot hij heeft geveegd en klopte tot hij heeft geklopt. (bron onzetaal)