Om het werken als leefstijlcoach makkelijker (en daardoor leuker) te maken, organiseren we een serie gratis Netwerkzooms. De eerste was op maandagavond 28 november, en ging over de vraag ‘Hoe krijg ik meer klanten’? Zo’n 30 leefstijlcoaches deelden hun ervaringen en vragen. De 5 beste tips:
1. Kies je doelgroep zo gericht mogelijk
Vrouwen in en na de overgang, ploegendienstwerkers, pubers, Bourgondiërs, mensen met overgewicht én een verstandelijke beperking: hoe gerichter jij je doelgroep kiest, hoe makkelijker het is om klanten te werven. Bedenk dus met welke mensen jij het liefst wilt werken. En stem je aanbod en marketing op hen af.
2. Omschrijf: wat voeg ik toe
Je cliënten zien vaak ook andere zorg- en hulpverleners. Niet alleen de huisarts en POH, maar ook een diëtist, fysiotherapeut, psycholoog of schuldhulpverlener. Hoe vul jij hen aan? Wat kun jij, en jij alleen, je cliënt bieden? En wat levert dat op?
Formuleer jouw toegevoegde waarde op 2 manieren voor jezelf; vanuit het perspectief van de andere zorgprofessionals (of HR-medewerkers in het bedrijfsleven) én vanuit het perspectief van je cliënten. Het bijhouden van waardes (zoals gewicht, bloeddruk en kwaliteit van leven) geeft je inzicht in het effect van je coaching. Als je een GLI draait, kun je de daarvoor bestemde documenten gebruiken. Voor particuliere cliënten is zo’n gestandaardiseerd meetinstrument er nu nog niet – we zijn ermee bezig!
3. Versterk je netwerk
Nu heb je 3 dingen helder: je doelgroep, je toegevoegde waarde én je potentiële doorverwijzers. En dan nu: praten, praten, praten. Laat jezelf zien aan de mensen die jou aan klanten kunnen helpen. Vertel wat je doet, voor wie en wat dat die zorgverleners én de cliënten oplevert (zie ook tip 5). Plan een kennismakingsgesprek in en laat een folder achter. Woon vergaderingen bij over het preventie-akkoord of van de zorggroep in jouw regio. Huur een stand op een fit-festival of geef een gratis workshop. Probeer vooral samen te werken met mensen waar je energie van krijgt. Trekken aan een dood paard heeft geen zin, kies de mensen die je vleugels geven.
4. Wees ook online zichtbaar
Social media zijn vooral een indirecte manier om klanten te werven. Door actief te zijn op bijvoorbeeld Linked-in, Facebook en Instagram zorg je voor naamsbekendheid en kun je je autoriteit, betrouwbaarheid of andere ‘merkwaarden’ uitdragen (zie ook tip 5). Dat geeft je een voorsprong als je mensen in het echt ontmoet. Maak je profiel aan op de zoeksite voor AVLEG-coaches. Ben je BLCN geregisteerd? Maak dan ook op hun website je profiel aan.
5. Leef je verhaal
Tot slot het aller belangrijkste aspect aan klantenwerving: jijzelf. Waar sta jij voor? Waarom doe je wat je doet? Wat maakt jou uniek? Zorg dat je weet wat je kan. Straal het uit en vertel het door. Leef je verhaal!
Bovenstaande tips gelden voor alle leefstijlcoaches, of je nu een GLI draait, particuliere klanten hebt en/of vanuit het bedrijfsleven werkt. Tijdens de netwerkzoom werd duidelijk dat er veel vragen leven over de GLI. Daarom:
Januari 2023: Netwerkzoom GLI
16 januari staat een nieuwe netwerkzoom gepland. Meld je aan via deze link
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duur
Beschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.