5 tips uit de 1e netwerkzoom
Om het werken als leefstijlcoach makkelijker (en daardoor leuker) te maken, organiseren we een serie gratis Netwerkzooms. De eerste was op maandagavond 28 november, en ging over de vraag ‘Hoe krijg ik meer klanten’? Zo’n 30 leefstijlcoaches deelden hun ervaringen en vragen. De 5 beste tips:
1. Kies je doelgroep zo gericht mogelijk
Vrouwen in en na de overgang, ploegendienstwerkers, pubers, Bourgondiërs, mensen met overgewicht én een verstandelijke beperking: hoe gerichter jij je doelgroep kiest, hoe makkelijker het is om klanten te werven. Bedenk dus met welke mensen jij het liefst wilt werken. En stem je aanbod en marketing op hen af.
2. Omschrijf: wat voeg ik toe
Je cliënten zien vaak ook andere zorg- en hulpverleners. Niet alleen de huisarts en POH, maar ook een diëtist, fysiotherapeut, psycholoog of schuldhulpverlener. Hoe vul jij hen aan? Wat kun jij, en jij alleen, je cliënt bieden? En wat levert dat op?
Formuleer jouw toegevoegde waarde op 2 manieren voor jezelf; vanuit het perspectief van de andere zorgprofessionals (of HR-medewerkers in het bedrijfsleven) én vanuit het perspectief van je cliënten. Het bijhouden van waardes (zoals gewicht, bloeddruk en kwaliteit van leven) geeft je inzicht in het effect van je coaching. Als je een GLI draait, kun je de daarvoor bestemde documenten gebruiken. Voor particuliere cliënten is zo’n gestandaardiseerd meetinstrument er nu nog niet – we zijn ermee bezig!
3. Versterk je netwerk
Nu heb je 3 dingen helder: je doelgroep, je toegevoegde waarde én je potentiële doorverwijzers. En dan nu: praten, praten, praten. Laat jezelf zien aan de mensen die jou aan klanten kunnen helpen. Vertel wat je doet, voor wie en wat dat die zorgverleners én de cliënten oplevert (zie ook tip 5). Plan een kennismakingsgesprek in en laat een folder achter. Woon vergaderingen bij over het preventie-akkoord of van de zorggroep in jouw regio. Huur een stand op een fit-festival of geef een gratis workshop. Probeer vooral samen te werken met mensen waar je energie van krijgt. Trekken aan een dood paard heeft geen zin, kies de mensen die je vleugels geven.
4. Wees ook online zichtbaar
Social media zijn vooral een indirecte manier om klanten te werven. Door actief te zijn op bijvoorbeeld Linked-in, Facebook en Instagram zorg je voor naamsbekendheid en kun je je autoriteit, betrouwbaarheid of andere ‘merkwaarden’ uitdragen (zie ook tip 5). Dat geeft je een voorsprong als je mensen in het echt ontmoet. Maak je profiel aan op de zoeksite voor AVLEG-coaches. Ben je BLCN geregisteerd? Maak dan ook op hun website je profiel aan.
5. Leef je verhaal
Tot slot het aller belangrijkste aspect aan klantenwerving: jijzelf. Waar sta jij voor? Waarom doe je wat je doet? Wat maakt jou uniek? Zorg dat je weet wat je kan. Straal het uit en vertel het door. Leef je verhaal!
Bovenstaande tips gelden voor alle leefstijlcoaches, of je nu een GLI draait, particuliere klanten hebt en/of vanuit het bedrijfsleven werkt. Tijdens de netwerkzoom werd duidelijk dat er veel vragen leven over de GLI. Daarom:
Januari 2023: Netwerkzoom GLI
16 januari staat een nieuwe netwerkzoom gepland. Meld je aan via deze link