Op deze plek delen we ervaringen en inzichten van leefstijlcoaches waar jij door geïnspireerd kunt raken. Of je nu net begint aan een van de opleidingen tot leefstijlcoach of al bent afgestudeerd, bij de Academie blijf je altijd leren! Deze keer vertelt Iris Cremers hoe ze haar leefstijlkennis en -vaardigheden toepast als Manager Health & Wellbeing bij VodafoneZiggo.
Van marktonderzoeker bij Unilever tot Manager Health & Wellbeing bij VodafoneZiggo. Hoe is dat zo gekomen?
Terugkijkend is het alsof ik mijn carrièrestap gemanifesteerd heb, maar dat klinkt zo zweverig. Ik hou het liever op focussen op wat je echt wil en geduld hebben. En lef! Ik ben sinds een half jaar aangekomen in de baan die ik echt ambieerde. De Academie heeft me getriggerd om die switch te realiseren.
Vertel!
Voor het afstuderen moet je een toekomstplan maken; waar sta ik over een half jaar? Daarin beschreef ik letterlijk wat ik nu doe: bij een groot bedrijf werk ik vanuit HR aan de leefstijl en het welzijn van medewerkers. Maar hoe ik die stap zou gaan zetten wist ik nog niet precies. Ik heb een voedingskundige achtergrond en ben min of meer per ongeluk in de levensmiddelenindustrie beland, vaak in commerciële rollen. Zo werkte ik bijna 20 jaar in marktonderzoek bij onder andere Nutricia en bij Unilever, met heel veel plezier. Maar ik wilde nóg liever werken op het gebied van HR en Welzijn. De opleiding bevestigde heel duidelijk dat er geen weg terug was in die zoektocht. Ja, je gaat bij de Academie de confrontatie met jezelf behoorlijk aan. Dat is niet altijd even makkelijk, maar het levert zoveel op!
Hoe heb jij die overstap gemaakt?
Het begon ermee dat ik als marktonderzoeker ook leefstijl- en wellbeing projecten erbij ging doen en tegen mijn manager de wens heb uitgesproken om te switchen naar HR. Dat kwam in een stroomversnelling toen door een reorganisatie mijn baan werd opgeheven en ik een half jaar had om me te oriënteren op wat ik wilde gaan doen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de Chief Health & Wellbeing Officer bij Unilever gevraagd of ik in haar team mocht komen werken. Die baan was heel leerzaam, maar tijdelijk. Ik wilde niet verder binnen marktonderzoek bij Unilever en heb toen in goed overleg besloten om daar te stoppen en buiten het bedrijf te gaan zoeken. Superspannend, want ik had nog niks anders. Op de laatste dag bij Unilever had ik een gesprek met HR van VodafoneZiggo. Ik was helemaal niet bekend met de telecomwereld maar de mensen die ik sprak waren erg leuk. En dat is een heel belangrijke factor voor werkplezier!
Wat doe je nu als Manager Health & Wellbeing?
De baan behelst het managen van ziekteverzuim – want het is belangrijk goed te zorgen voor collega’s die ziek zijn – het voorkomen daarvan, en het verhogen van het welzijn van de meer van 7000 medewerkers. Oftewel curatie, preventie en amplitie. Dit doen we met een team van 13 mensen. We kijken naar wat verschillende groepen collega’s nodig hebben, zoals jonge medewerkers, 50+ medewerkers en specifieke business units, bijvoorbeeld onze groep technicians die elke dag onderweg zijn. De ‘one-size-fits-all’ oplossingen werken nu eenmaal niet. VodafoneZiggo werkt rondom 4 pijlers: Fysiek Fit, Mentaal Fit, Sociaal Fit en Financieel Fit.
Met wie werk je samen?
In ons team werken vooral experts die een opleiding hebben op het gebied van HR en/of ziekteverzuim. We werken samen met externe partners zoals psychologen, coaches, en specifieke interventieaanbieders en ook de zorgverzekering. Een heel divers gezelschap dus, waarin ik als voedingskundige en leefstijlcoach met een achtergrond in marktonderzoek een unieke inbreng heb. We werken uiteraard veel samen met onze Arbodienst. Die komt in beeld als iemand al ziek is en dan kijken we welke hulp wij kunnen bieden en hoe we werk onderdeel van herstel kunnen laten zijn. Maar liever voorkomen we dat mensen uitvallen, en daarvoor zijn onze preventieve plannen en programma’s.
Hoe ziet jouw ideale Health & Wellbeing plaatje eruit?
Idealiter zou ik willen dat als je bij ons komt werken meteen ook jouw ‘welzijnsreis’ begint. Je krijgt bij de start van je baan al te horen hoe je goed voor jezelf kunt zorgen en hoe wij daarbij helpen, hoe je jezelf kunt ontwikkelen en waar je om hulp kunt vragen. Je komt hier om het beste uit jezelf te halen op allerlei gebieden. Je wordt daarbij echt bij de hand genomen en gestimuleerd om aan jezelf te werken. Die taak héb je als werkgever, vind ik. Nu komen mensen vaak pas in aanraking met ons als er als iets is en ik pleit ervoor om veel meer aan de voorkant te investeren. De businesscase is een no-brainer: alles wat je erin stopt krijg je op termijn in veelvoud terug. Maar je moet wel dúrven investeren in die lange termijn. Het is niet: vandaag geef ik een euro uit en morgen heb ik 2 euro bespaard.
Wat kun jij daar nu in betekenen?
We hebben een prachtig 90-dagen programma gericht op persoonlijk leiderschap, bedoeld voor mensen die sterker willen worden. Zij leren de regie terug te pakken, grenzen aangeven, helder krijgen wat zij echt belangrijk vinden. En dan kan daar uitkomen: ik zit niet op mijn plek. Dan gaan mensen soms weg. Prima, natuurlijk. Maar het kan ook zo zijn dat mensen door die zoektocht juist meer voldoening halen uit hun baan.
Waarom ben jij de opleiding bij de Academie gaan doen?
Door een opmerking van een vriendin. Ik volgde een fitness programma bij Changing Life om sterker te worden en zij zei; “ Iris, jij zou zélf een goede coach zijn”. Na een driedaagse opleiding wilde ik meer. Ik zocht lang naar een geaccrediteerde opleiding met een stevige wetenschappelijke basis en kwam uiteindelijk bij de Academie terecht. Ik heb Yneke aan een kruisverhoor onderworpen, en dat gaf de doorslag. Ik wist niet eens zo goed wat ik ermee wilde, ik zag mezelf niet de hele dag coachen. Maar uiteindelijk is dat dus helemaal goed gekomen!
Hoe is de opleiding bevallen?
Ik vond het één groot feest. Zoveel kennis, zowel inhoudelijk over leefstijl als over mezelf. Zo ben ik de eerste keer gezakt voor mijn eindpresentatie, terwijl ik er op het werk mijn hand niet voor omdraai om voor een zaal mensen te staan. Maar het was terecht, want ik zat veel te hoog in mijn energie. Bij de Academie word je voortdurend getriggerd om een laag dieper te graven en te reflecteren. Waarom, waarom, waarom. Zó groei je!
Wat is het belangrijkste dat jij hebt geleerd?
Alles kan. Het kan echt. Als je maar geduld hebt, en lef, en zelf actie onderneemt. Ik zeg het ook vaak tegen mensen als ze vastlopen of niet goed weten wat ze willen. Er komt niemand op je deur kloppen om je te redden, afwachten is zonde. Werk is een belangrijke determinant van geluk en gezondheid. En als je dan uiteindelijk doet wat je leuk vindt, krijg je daar veel voor terug. Dat merk ik zelf ook. Meer werkplezier, meer energie. Mijn valkuil is nu dat ik doorsla en te veel ga doen. Onlangs hadden we een bedrijfsfeest, ik had het wel gezien met al die mensenmassa’s en ging lekker naar mijn laptopje. Een collega ‘betrapte’ me. “Oh, ben jij nou de manager Wellbeing?”. Ook ik blijf anderen nodig hebben om scherp te blijven. Nobody is perfect.
Interview door Susanne de Joode