Wil jij meer met leefstijl gaan doen?
Overweeg jij om leefstijlarts of leefstijlcoach te worden? Omdat je denkt dat je graag een bijdrage wilt leveren aan een gezonder Nederland? Of juist omdat je zelf hebt ervaren dat een gezondere leefstijl je gelukkiger maakt?
Ik ben bijna 30 jaar bezig met voeding en leefstijl en zie dat de er de laatste jaren eindelijk een omslag is in de aanpak op leefstijl. Op steeds meer plekken binnen de zorg en in het sociale domein zijn er mensen nodig die coachen op leefstijl.
Van pleisters plakken naar een aanpak bij de wortels
En dat is hard nodig. Meer dan 60 procent van de aandoeningen wordt veroorzaakt door de leefstijl zeggen wetenschappers. Niet alleen fysieke aandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten maar ook bijvoorbeeld depressie en angsten. En dat betekent dat we van pleisters plakken moeten naar een aanpak bij de wortels.
Waarom zou je een introductieles leefstijlcoaching volgen?
Maar hoe begeleid je mensen naar een gezondere leefstijl? Zelfs zorgprofessionals zoals artsen, fysiotherapeuten of bijvoorbeeld diëtisten hebben kennis van een gezonde leefstijl maar merken dat het lastig is om patiënten te motiveren.Kennis van een gezonde leefstijl is belangrijk maar het verandert niet het gedrag van mensen. Om een patiënt of cliënt te kunnen motiveren moet je meer doen dan kennis overbrengen. In de online introductieles die we om de paar weken organiseren, leggen we uit wat jou een goede coach maakt en ga je zelfs oefenen met een krachtige coachingstool.
Voorproefje van de opleiding tot leefstijlcoach of nascholing leefstijlarts
We maken je ook nieuwsgierig naar wat we in de opleiding doen tot leefstijlcoach of leefstijlarts. Want daar leren we je uiteraard veel over een gezonde leefstijl en ga je ook met jezelf aan de slag. Maar er is ook veel aandacht voor het oefenen met heel veel tools om jouw toekomstige cliënten goed te kunnen coachen op leefstijl.
In de introductieles ga je zelf aan de slag en leer je andere deelnemers kennen
En dat niet alleen. Je gaat actief aan de slag met collega’s die net als jij overwegen om te starten met de opleiding tot leefstijlcoach/leefstijlarts. Coachdocent Ineke Beekers of Marjan Hulshof en ik kijken ook met jou naar wat de mogelijkheden zijn als leefstijlcoach en vertellen je hoe je in de opleiding niet alleen werkt aan je kennis en gesprekstechnieken maar ook hoe je een businessplan maakt voor jouw gedroomde toekomst. Waarin veel afgestudeerde studenten ervaren dat hun werk een stuk leuker wordt!
directeur Academie Coaching en Leefstijl
Doel van de introductieles:
- In de introductieles krijg je een voorproefje van de opleiding tot leefstijlcoach of leefstijlarts.
- We vertellen je meer over de opleiding
- We vertellen je waar je op zou kunnen letten als je een keuze voor een opleider maakt
- Je oefent al met diverse coachingstools die je meteen zelf kunt toepassen
- Je ervaart wie wij zijn en of dat klikt
- Je ontmoet andere deelnemers en dat is inspirerend
Doelgroep:
Iedereen (HBO/WO) die overweegt om meer met een gezonde leefstijl te gaan doen
Programma:
- Kennismaking
- Wat maakt dat jij…
- Kwis
- Visie Academie Coaching en Leefstijl
- De Metabole Boom
- Wat is er naar jouw idee nodig?
- Wat doet de Academie
- De Wondervraag
- Coachen op leefstijl
- Vragen
Studiebelasting
De introductieles is online en of op woensdagavond van 19:00-21:00 of ‘s middags van 13:30 -15:30
Wat zeggen oud-studenten?
David van Eerd, huisarts-in-opleiding: “Bij de Academie leer ik inhoudelijk nog meer over alle facetten van leefstijl. En bij de Academie ligt er – terecht – een groot accent op het aanleren van coachende vaardigheden. Vooral daar heb ik ontzettend veel van geleerd.” Kijk wat hij nu doet >>
Anne Marie van Duivenboden:”Ik heb met name geleerd om geen aannames te maken. Ik ben veel meer open vragen gaan stellen. Dat levert veel meer op. Laatst kwam er bijvoorbeeld een jonge vrouw, van een jaar of 25 bij me, met veel overgewicht. Vroeger zou zij zeker in mijn allergie gezeten hebben. Dan dacht ik: ‘dat is weer zo iemand die altijd fastfood eet, geen fruit, geen groente. Maar als je open vragen stelt, en echt interesse toont, stuit je vaak op onderliggend lijden, zoals een depressie. En dan kan blijken dat iemand echt wel gemotiveerd is om meer te bewegen, maar het bijvoorbeeld lastig vindt om dat in een groep te doen.”
Chantal Goldman, fysiotherapeut:“Ik help patiënten weer de regie te pakken door ‘een ander gesprek’ te voeren, waarbij ik geen advies geef maar vooral vragen stel. Om dat te kunnen doen, moet je weten hoe gedragsverandering werkt. Dan kun je de cliënt inzicht geven in z’n eigen leefstijlpatronen en lef en zelfvertrouwen aanboren zodat hij langzaam wil en kan veranderen. Ook help je iemand om wilskracht in te zetten en om weer op te staan bij terugval. Allemaal coachingsvaardigheden, die ik heb geleerd bij de Academie.” Kijk wat Chantal nu doet >>
Christa Schilperoort, nu gezinscoach: “In het begin van de opleiding ga je je zelf coachen. Dat lijkt heel erg op wat coachees later bij jou gaan ervaren. Je doorleeft de lesstof dus echt en dat zorgt voor rijping en borging van de coachingsvaardigheden. Ik zei laatst nog tegen een vriendin dat ik door de opleiding echt een gelukkiger mens ben geworden.”