Ongeveer 25 jaar geleden was er een kinderdagverblijf in Hilversum waar de kinderen al lunchten met een warme maaltijd met veel groente in plaats van brood met leverpastei en smeerkaas. De kok vertelde me dat kinderen af en toe een champignonnetje naar de rand van het bord schoven. Maar de kinderen bleken meer te lusten dan de ouders dachten en de bordjes gingen zonder morren schoon op.
Kinderen groente leren eten
Ouders willen graag dat hun hashta
kinderen gezond eten maar denken en ervaren heel vaak dat hun kinderen slechte eters zijn en niet van groente houden. Maar groente aanbieden op een moment waarop ze meer uitgerust zijn dan aan het einde van de dag, vreemde ogen, vriendjes aan tafel die wel paprika eten en duidelijkheid maken wellicht dat er meer naar binnen gaat. En gewaardeerd wordt!
Kinderen eten te weinig groente
Kinderen in Nederland eten nog steeds te weinig groente en fruit. Promotieonderzoek van Frédérique Rongen, gezondheidswetenschapper aan de VU, is het zoveelste onderzoek dat aantoont dat gezonde hashschoollunches hier een positieve verandering in kunnen brengen.
In Nederland nemen kinderen hun eigen lunch mee naar school, maar de inhoud van hun broodtrommels varieert sterk. Sommigen krijgen een volkoren boterham met water, terwijl anderen witbrood en suikerhoudende dranken meekrijgen. Groenten ontbreken vaak in de lunch. Het onderzoek van Rongen laat dan ook (weer) zien dat schoollunches met groente en fruit bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Want ook Jaap Seidell pleit al jaren voor een gezonde schoollunch.
Stijging groenteconsumptie door schoollunch
De aangeboden schoolmaaltijden in het onderzoek van Rongen bestonden uit volkorenbrood, gevarieerd beleg, groenten en melk of water. Kinderen mochten zelf kiezen wat ze aten en dronken. Dit leidde tot een stijging in de groenteconsumptie van 7,2 procent naar 56 procent! Rongen benadrukt dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten voor kinderen beter verspreid kan worden over de dag, inclusief tijdens schooltijd.
Verbetering schoolprestaties door schoollunch
Kinderen gingen niet alleen gezonder lunchen maar een ander opvallend effect was dat de schoolprestaties verbeterden. De kinderen kregen meer energie en presteerden beter. Scholen staan dan ook grotendeels positief tegenover de invoering van schoolmaaltijden, al vormen de extra organisatie een uitdaging.
Bange ouders
Alleen die ouders… Ze maken zich zorgen over de hoeveelheid eten en de keuzevrijheid van hun kind. Enkele jaren terug was een opmerking van een ouder bij de suggestie om limonade te vervangen door water: “Water is voor de hond.” Ook suggesties voor een gezonder traktatiebeleid stranden vaak bij de ouders.
Rongen stelt dat een schoollunch niet uniform hoeft te zijn. Voorbeelden hiervan zijn een zelf samen te stellen broodlunch met rauwkost of warme groenten, of een gezonde soep. In andere Europese landen is een schoollunch heel normaal. Maar Nederlandse ouders lijken bang dat hun kinderen niet zonder Liga Milkbreak en knijpfruit kunnen.